Z okazji Świąt Wielkiej Nocy i Świąt Bożego Narodzenia Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej wydaje unikatowe firmowe karty, wysyłane z życzeniami do przyjaciół i kontrahentów w całej Polsce. Na kartach tych są prezentowane oryginalne dzieła sztuki związane z Lublinem.

Także i w tym roku LPEC kontynuuje tradycję zapoczątkowaną w 2009 roku – uwieczniania zabytków Lublina na kartach świątecznych. Projekt stał się czymś więcej niż tylko formą świątecznej życzliwości, a wielu przyjaciół i kontrahentów firmy z niecierpliwością oczekuje kolejnych publikacji.
Nasza pełna serca inicjatywa serii kart świątecznych „Od Narodzenia do Zmartwychwstania” przypomina, że społeczna odpowiedzialność to nie tylko slogan, ale konkretne działania, które wpływają na naszą codzienność – podkreśla Marek Goluch, prezes zarządu LPEC S.A.

Tegoroczną kartę wielkanocną LPEC-u zdobi siedemnastowieczna rzeźba nieznanego autora przedstawiająca Ukrzyżowanego Chrystusa. Rzeźbę tę na co dzień możemy podziwiać w kościele św. Mikołaja, uważanym za najstarszą lubelską świątynię.

Figura została wykonana z drewna lipowego. Jej wysokość wynosi 200 cm, rozpiętość zaś ramion 150 cm. Pokazane w ekspresyjnej stylistyce ciało Chrystusa opada na przybitych do krzyża ramionach i stopach. Głowa przechyla się na prawe ramię, a pod napiętą klatką piersiową widać zarys żeber. Biodra okrywa udrapowane perizonium, przewiązane przy prawym boku sznurem z frędzlami, gdzie również została zaznaczona rana. Na głowie Chrystusa znajduje się korona cierniowa. Rzeźba jest przymocowana do krzyża masywnymi kowalskimi gwoździami. Składający się z dwóch belek krzyż został wsparty na drewnianej – spinającej łuk tęczowy – belce, na której rewersie jest widoczna data „AD 1620” i znak graficzny (tzw. gmerk), będący swoistym podpisem autora dzieła. Obecny wygląd rzeźby, łącznie z kolorystyką, jest wynikiem prac konserwatorskich przeprowadzonych w 2015 roku.

Kościół św. Mikołaja znajduje się na urokliwym wzgórzu Czwartek, z którego roztacza się panorama Starego Miasta. Najwcześniejsze wzmianki o świątyni – jak pisze na karcie z życzeniami dr Dariusz Kopciowski, Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków – pochodzą z pierwszej połowy XIV w. ze spisów świętopietrza, czyli opłaty wnoszonej na rzecz papiestwa z racji jego zwierzchnictwa nad danymi ziemiami.

Murowany kościół, w formie zbliżonej do obecnej, istniał tu już w 1595 roku. Na początku XVII w. wykonano – zachowane do dzisiaj – sklepienia, renesansowe dekoracje sztukatorskie i polichromie. Pod koniec wieku XIX z kolei obniżono dach, zmieniono fasadę, wykonano gzyms wieńczący – zacierając przy tym większość cech renesansowej elewacji. Rzeźba Chrystusa Ukrzyżowanego jest rozpięta na łuku tęczowym w ścianie oddzielającej nawę kościoła od prezbiterium. Na uwagę zasługują również: późnorenesansowa drewniana rzeźba św. Mikołaja w ołtarzu głównym, rokokowy ołtarz w kaplicy, wykonany w latach 1758–1763 w warsztacie Sebastiana Zeisla, na zamówienie lubelskich dominikanów (w których kościele znajdował się do końca XIX wieku), a także pochodzące z Fabryki Wag Wilhelma Hessa dwudziestowieczna ambona i chrzcielnica.

LPEC propaguje dziedzictwo kulturowe Lublina

Pomysłodawcą i inicjatorem serii kart świątecznych jest Piotr Krzysztof Kuty, kierownik biura zarządu LPEC. Cel projektu to promowanie bogatego siedemsetletniego dziedzictwa kulturowego Lublina poprzez prezentowanie mało znanych lub zapomnianych dzieł sztuki związanych z miastem. Do tej pory wydano ponad trzydzieści kart, które przedstawiają oryginalne dzieła z różnych okresów, od początków chrześcijaństwa po koniec XX wieku. Prezentowane obiekty reprezentują głównie malarstwo (w tym polichromie), grafikę i rzeźbę, np. kartę bożonarodzeniową z 2023 roku zdobił osiemnastowieczny obraz „Pokłon Trzech Króli” nieznanego autora z kościoła Świętego Ducha, a wielkanocną kartę z 2024 roku obraz „Obnażenie z szat” Albina Kucewicza z bazyliki Ojców Dominikanów. Wszystkie reprodukcje i fotografie zdobiące karty wykonał Piotr Maciuk, znany i ceniony lubelski fotografik. Każda karta zawiera reprodukcję dzieła, fotografie miejsc związanych z jego obecnością w Lublinie oraz notę historyczną opisującą obiekt, okoliczności jego powstania i autora. Noty te często są przygotowywane specjalnie na potrzeby wydawnictwa LPEC. Projekt serii kart świątecznych LPEC „Od Narodzenia do Zmartwychwstania” jest doceniany przez środowiska zajmujące się ochroną i popularyzacją dziedzictwa kulturowego Lublina jako unikatowe w skali kraju przedsięwzięcie.

Do 28 kwietnia 2025 roku w Ratuszu Lubelskim przy ulicy Króla Władysława Łokietka 1 jest dostępna wystawa kart świątecznych LPEC „Zmartwychwstanie”. Część pierwszą kolekcji, „Narodzenie”, lublinianie i turyści mogli podziwiać na przełomie 2024 i 2025 roku.